A startup called Lenddo hopes to return lending to that community bank era, but with a modern twist. The company gauges a person's creditworthiness using his or her online reputation, as assessed through sites such as Facebook, Twitter, and LinkedIn, to grant loans. To secure repayment, it forgoes collateral and instead relies on peer pressure through the same social networks. ... The company relies on three classes of algorithms to gauge a person's likelihood of loan repayment. One validates truthfulness; for example, it would be statistically odd if a supposed engineering student in Bogota had few friends at school or never wrote e-mails containing certain words. Another looks for behavioral and demographic clues that predict the probability of repayment, similar to how online ads are targeted based on Web surfing patterns today. The last element Stewart calls a "PageRank for people," referring to Google's method for returning high-quality search results by examining the credibility of incoming hyperlinks.
Sonntag, 10. Juni 2012
Scoring per Crowdsourcing mit Facebook-Daten
Im Lauf der Woche gab es lautstarke Proteste gegen das Planspiel der Schufa, mithilfe eines Forschungsprojekts am Hasso-Plattner-Institut (HPI) in Potsdam nutzergenerierte Inhalte auf Facebook für die Prüfung der Kreditwürdigkeit per Scoring zu erschließen. Die in der Pressearbeit immer sehr aktive wissenschaftliche Einrichtung zog daraufhin die Notbremse und kündigte nach eigenen Angaben den Vertrag mit dem Finanzdienstleister. Anderswo ward bereits darüber spekuliert, dass vergleichbare Ansätze mit ein paar Zeilen Code recht schnell zusammengezimmert werden könnten im Zeitalter der ungebremsten Datenflüsse. Und wie immer ist die Entwicklung in den USA bereits etwas weiter: Dort bietet ein junges Online-Unternehmen längst die von der Schufa gewünschten Dienste ganz offiziell an, wie Technology Review berichtet:
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